Bantningsexperten.se

Bantningsexperten.se är en sida som innehåller artiklar och information om viktminskning & att gå ner i vikt. Passar utmärkt för att guida dig inför en kommande viktnedgång.

>> Snabb & Effektiv Viktminskning med Grace Wellness.

>> Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !




Gi metoden

>>    Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka hår !

Gi metoden har verkligen fått sin genomslag i Sverige, mycket tack vare kostrådgivaren Fredrik Paulun. Gi metoden går kortfattat ut på att äta mat som har ett så lågt glykemiskt index (GI) som möjligt. GI är alltså ett sätt att mäta hur mycket olika livsmedel kommer att påverka din blodsockerkurva, som i förlängningen gör att produktionen av dina fettbildande hormoner reduceras.

Här i väst är det vanliga att vi äter alldeles för mycket av de snabba kolhydraterna, som socker och stärkelse. GI metoden förordnar alltså motsatsen. Enligt GI metoden har mat med ett bra GI ett värde på mellan 70 och 90 och ett dåligt GI från 90 och över. Räknar man med GI metoden har vitt bröd exempelvis 100. Med GI-metoden får du hjälp med att äta mer av de långsammare kolhydraterna, som förbränns sakta. Under stenåldern åt man faktiskt enligt GI metoden helt naturligt och våra kroppar är egentligen anpassade efter detta! Äter du enligt GI metoden behåller du mättnadskänslan längre, får en bättre mun- och tandhälsa, känner dig piggare och blir mer uthållig, samt att dina blodfetter blir lägre. Typisk mat som rekommenderas i GI metoden är baljväxter, frukt och pasta. Många missuppfattar GI metoden och tror att till exempel frukt inte rekommenderas på grund av sitt fruktsocker. Men enligt GI metoden ligger frukt på 30, samt har en mängd nyttiga fibrer. En annan vanlig missuppfattning när det gäller GI metoden är att man äter för mycket lightprodukter, vilka egentligen har ett mycket högt glykemiskt index. Man ska inte heller begränsa fettintaget helt när man äter enligt GI-metoden, då för lite fett leder till negativa effekter. Äter du för lite fett är det lätt att du blir akut sugen och faller i skräpmatsfällan.

Tabeller över olika livsmedels glykemiska index hittar du överallt på Internet på sidor relaterade till GI metoden. Skriv ut en lista och sätt upp på kylskåpet, så har du enkelt koll på vad du ska äta när du följer GI metoden!

GI metoden är ingen bantningsmetod, utan ett långsiktigt sätt att hålla vikten på en bra nivå och må bättre. Om du äter enligt GI metoden äter du inte mindre, utan bara mer hälsosamt och nyttigare. Det finns mängder av fördelar med GI metoden! Förutom de tidigare uppräknade så hjälper GI metoden dig att minska förlusten av muskelmassa, du får bättre sömn och känner dig piggare.

När du äter enligt GI metoden är träning ett ypperligt tillägg. Om du tränar samtidigt som du äter mat med lågt GI, blir fettförbränningen väldigt hög och du förlorar lättare de där extra överflödskilona. Om du väljer att äta enligt GI-metoden, se till att röra på dig dagligen, så ska du se att kilona rasar.

Information om GI metoden hittar du som sagt på en rad olika ställen på Internet. På Toppforms hemsida hittar du inte bara fakta om GI metoden, utan också en mängd recept som alla har ett lågt glykemiskt index. Det är inte svårt att äta enligt GI metoden, det handlar bara om att tänka lite annorlunda, samt lära sig vilken mat som är ”bra” respektive ”dålig”.